Alles over Sian Ka'an, het mooiste plekje van Mexico

16 juli 2019

Afgelopen december zijn we 9 dagen naar Mexico geweest. We hadden een all inclusive vakantie geboekt, maar ondanks dat zijn we er toch een aantal dagen op uit geweest om meer van het land te zien. Tijdens deze vakantie hebben we drie excursies gedaan en mijn absolute favoriet was Sian Ka'an. In deze blog lees je hier meer over.

Sian Ka'an

De naam van de oude Maya's voor Sian Ka'an is "Waar de hemel is geboren". Ik kan me hier helemaal in vinden, want Sian Ka'an is echt een stukje hemel op aarde en behoort dan ook tot een van de allermooiste natuurparken ter wereld.

Sian Ka'an is een biosfeer reservaat in Yucatan, Mexico. Het reservaat ligt bij Tulum en is daardoor makkelijk te bereiken. Een gedeelte van het reservaat ligt op het land en het andere gedeelte ligt in de Caribische Zee. In Sian Ka'an vind je talloze diersoorten, van krokodillen tot apen tot dolfijnen. Diep in het reservaat leven zelfs poema's en jaguars. Niet gek dus dat dit reservaat sinds 1987 op de UNESCO World Heritage Site staat. Door de veelzijdigheid van dit reservaat bestaat een excursie naar Sian Ka'an dan ook uit verschillende onderdelen.

#1 Door de mangroves naar Punta Allen

Als eerste stap je in een motorbootje en vaar je in ongeveer een uur door de mangroves naar het dorpje Punta Allen. In deze mangroves leeft niet alleen de Mexicaanse krokodil, maar kun je ook de reusachtige Amerikaanse krokodil tegenkomen.

Ons ritje door de mangroves ging niet helemaal zoals gepland en werd daardoor nog best spannend. Na nog geen 10 minuten varen hield namelijk de motor van ons bootje het voor gezien. Omdat ons bootje als laatste vertrokken waren, had niemand in de gaten dat wij achterbleven. Ondertussen dreven we steeds verder en verder af naar een mangrove bosje. En laat dat nou precies een plekje zijn waar de krokodillen graag liggen te chillen vanwege het ondiepe water. Godzijdank lag hier geen krokodil in de buurt, maar ik zag mijn leven toch even aan me voorbij flitsen. Na een klein uurtje werden we gelukkig gered en konden we verder met onze tocht naar Punta Allen.

#2 Lunch in Punta Allen

Punta Allen is het grootste dorpje in Sian Ka'an en is een vissersdorpje. Eenmaal hier aangekomen staat een van de excursieleidsters op ons te wachten en neemt ons mee verder het dorpje in. Hier krijgen we een lekker verzorgde lunch voor we weer verder gaan.

#3 De Caribische Zee

Vervolgens stappen we op een ander bootje en gaan we de Caribische Zee op. Hier spotten we eerst een schildpad en is er de mogelijkheid om te snorkelen langs een van de koraalriffen. Helaas is het water nogal ruig en besluiten wij om niet te gaan snorkelen. Omdat er van ons bootje niemand wil snorkelen, gaan wij alvast naar het vierde onderdeel van vandaag.

#4  Een natuurlijk zwembad

Vlakbij Punta Allen ligt een soort van natuurlijk zwembad in de zee. Het water is hier super blauw en een stuk rustiger. In de verte zien we het witte strand met groene palmbomen. Dit is echt een stukje paradijs.

#5 Op zoek naar dolfijnen en terug naar het begin

En dan zit de excursie er weer bijna op. Maar voordat we terug gaan, gaan we op zoek naar dolfijnen. Helaas zijn ze vandaag niet in de mood en laten ze zich niet zien. Vervolgens varen we via de mangroves weer terug naar het begin en laat de zon zich zakken in het water, wat een prachtig effect geeft.

Sian Ka'an, de hemel

Sian Ka'an was zeker mijn favoriete plekje van Mexico. De afwisseling van groene natuur, de wilde dieren en witte stranden en blauwe zee maken van dit reservaat een paradijsje.

Als je zelf rondreist door Mexico, raad ik je aan om hier te overnachten. Zo krijg je meer mee van het authentieke vissersleven van de bewoners van Sian Ka'an. Daarnaast heb je dan natuurlijk een grotere kans om meer dieren te spotten!

Ben jij al in Sian Ka'an geweest of wil je er na het lezen van deze blogpost heen?

Wij boekten deze excursie via Tui vanuit ons all-inclusive resort in Playa del Carmen.