Alles wat je moet weten voor je de Ha Giang loop gaat rijden
4 september 2019
Het hoogtepunt van onze reis door Vietnam? Dat was zeker weten de Ha Giang loop. Drie dagen touren op de motor door de prachtigste landschappen. Omdat wij dit in het regenseizoen hebben gedaan, was de natuur groener dan groen. In deze blog vertel ik jullie meer over de route, hoe we dit geregeld hebben en meer praktische informatie. En natuurlijk heb ik weer genoeg foto's toegevoegd.
Waarom de loop rijden?
Hier kan ik heel simpel in zijn: het is gewoonweg prachtig. Zo ver waar je kunt kijken, zie je de groenste natuur. Daarnaast kom je op plekken waar je anders niet zo snel zou komen en zie je een andere kant van Vietnam. Het leven lijkt hier simpeler. Wel werken de mensen immens hard hier.
Praktische informatie over de Ha Giang loop
De loop start je het beste in het stadje Ha Giang. Ha Giang is eenvoudig per (nacht)bus te bereiken vanuit Hanoi, Sapa en Ha Long Bay of Cat Ba.
Vervoer naar Ha Giang
Wij namen de bus vanuit Hanoi en hebben dit geregeld via Mama’s Homestay. Dit is ook de plek waar we de eerste nacht overnacht hebben. We hadden er namelijk voor gekozen om overdag te reizen in plaats van ’s nachts. Dit kost natuurlijk meer tijd, maar we vonden het een veiliger idee wanneer we een volledige nachtrust gehad zou hebben voordat we op de motor zouden stappen. Met de nachtbus vanuit Hanoi kom je namelijk rond een uur of 4 ’s ochtends aan. Het is dan wel nog mogelijk om in één van de bedden te kruipen, maar je hebt toch alsnog een gebroken nacht.
Slapen in Ha Giang
Op Facebook hadden we gelezen over twee hostels/homestays die goed aangeschreven stonden en waar je alles kunt regelen: Mama’s Homestay of House Hostel en Jasmine Hostel. Wij hebben gekozen voor de eerste. In Mama’s Homestay heb je een aantal tweepersoonskamers en een dorm en in Mama’s House Hostel alleen dorms. Op beide plekken deel je de badkamers met de andere gasten. Mama’s Homestay is zeker een aanrader. Het is super eenvoudig, maar het is er schoon, de mensen zijn lief en het is super eenvoudig om vanuit hier de loop te starten. Ook kun je ’s avonds deelnemen aan het family dinner en krijg je ’s ochtends als ontbijt de welbekende Banh Mi. Tijdens de loop kun je overnachten in homestays of hostels in de dorpjes waar je doorheen rijdt. Wat trouwens ook super fijn is, is dat de eigenaresse van Mama's Homestay heel actief is op Facebook en WhatsApp, waardoor je dus altijd snel antwoord krijgt.
De motors
Meestal kun je je motor gewoon bij je hostel of homestay in Ha Giang huren. Zo ook bij Mama’s Homestay. Je kunt hier kiezen uit verschillende opties en of je zelf wilt rijden of bij een easyrider achterop wil. Ook kun je kiezen of je de loop in drie of in vier dagen wil rijden. Als je wil kun je van te voren zelfs nog even oefenen. Voordat je vertrekt krijg je uitgebreide informatie over de route en tips over wat je wel en niet moet doen. Wij hebben samen één motor gehuurd en ik ging achterop.
Internationaal motorrijbewijs
Het is ons nog steeds niet helemaal duidelijk of een internationaal motorrijbewijs nou wel of niet voldoet in Vietnam. Iedereen die we hierover spraken zei van niet, maar bij Mama’s Homestay hing wel een nieuwsbericht dat het vanaf 1 juni (of juli, ik weet het niet meer zeker) wél geldig zou zijn. Mijn vriend heeft sinds kort zijn motorrijbewijs, dus wij hadden voor de zekerheid toch van te voren bij de ANWB een internationaal rijbewijs aangevraagd. Dit kost ongeveer €25,-.
Heb je geen (Nederlands) motorrijbewijs en twijfel je je of je zelf moet gaan rijden? Die keuze ligt helemaal bij jou. Ik heb nog nooit zulke grote schaafwonden gezien als tijdens mijn reis door Vietnam, maar we hebben ook heel veel mensen gezien en gesproken bij wie het wel goed ging. Het scheelt natuurlijk ook een stuk als je wel al scooterervaring hebt, ook al zijn de wegen en het verkeer in Vietnam heel anders. Houdt er wel rekening mee dat je niet verzekerd bent mocht er iets gebeuren!
Kleding tijdens de loop
Het veiligst zou natuurlijk zijn om lange mouwen en een lange broek te dragen. Echter waren wij niet zo verstandig en kozen we gewoon voor een korte broek en t-shirt (net als bijna iedereen trouwens). Kies vooral iets wat gewoon lekker zit en waarmee je makkelijk de motor op en af stapt. Waar ik niet zo over na had gedacht, is dat het slim zou zijn om een korte broek te dragen die net wat langer is. Een korte spijkershort is dus ook niet zo’n goed idee, want de achterkant van je bovenbenen smelt zo ongeveer vast aan het zadel en het gaat mega erg schuren. Ik had na 3 dagen serieus blaren… Wat ook heel belangrijk is, is om goede bescherming te dragen. Draag in ieder geval een helm en het liefst ook scheen- en elleboogbeschermers.
Je backpack kun je veilig in het hostel laten en al je benodigde spullen stop je in je dag rugzak en die neem je mee achterop de motor. Deze gaat in een plastic zak zodat al je spullen ook droog blijven wanneer het regent. Naast mijn dag rugzak had ik ook nog een klein tasje om waar ik alle spullen in had die ik overdag nodig had, zoals mijn telefoon en portemonnee.
De kosten
De kosten zijn ook niet geheel onbelangrijk om van te voren te weten. Je zou misschien verwachten dat het rijden van de Ha Giang loop duur is, maar het tegendeel is waar. Het huren van de motor inclusief verzekering heeft ons 250.000 Vietnamese Dong per dag gekost, dat is omgerekend nog geen €10,-. Een volle tank kost 60.000 Vietnamese Dong (ongeveer €2,60) en voor het diner, de overnachting en het ontbijt waren we voor twee personen ongeveer 450.000 (ongeveer €17,60) per nacht kwijt. Dan moet je natuurlijk nog lunchen, maar ook dat is niet duur. Gemiddeld betaalden wij voor de lunch 110.000 Vietnamese Dong, dat is €4,30. Ook de drankjes zijn heel goedkoop. In mijn blog over ons budget voor Vietnam ga ik hier uitgebreider op in.
Wanneer je achterop bij een easyrider zit, ben je natuurlijk duurder uit. Wat dat kost weet ik niet precies, maar dit kunnen ze precies vertellen bij je hostel.
De loop van dag tot dag
Halverwege de ochtend is het dan tijd om te vertrekken. Je start met een groepje uit je hostel of homestay en het is belangrijk dat je in het begin achter de easyrider(s) aanrijdt. Het komt namelijk wel eens voor dat er net buiten Ha Giang politie te controleren staat. Als je met een easyrider meerijdt, zorgt hij ervoor dat je zonder boetes of iets dergelijks door de controle heen komt. Wij hadden geluk en konden zo doorrijden omdat er geen politie stond.
Wij hebben de rest van de loop gereden met een ander Nederlands stel en twee Engelse jongens. Het meisje zat achterop bij een easyrider, waardoor wij gewoon konden volgen. Ook wist hij een aantal mooie plekjes om te stoppen en om foto’s te maken.
De eerste dag van de loop is het erg slecht weer en hebben we helaas heel veel regen. Onderweg maken we verschillende stops, waaronder bij het Heaven's Gate om wat te drinken. Met helder weer zou je hier een prachtig uitzicht over de beneden liggende vallei moeten hebben, maar door de regen en mist is er helaas niets te zien. ’s Middags maken we nog een stop bij een grot. Hiervoor moeten we eerst een flink stuk lopen en klimmen.
’s Avonds slapen we in een homestay in Tam So'n. Ook hier is weer een family dinner, wat mega erg uitgebreid is en er is zelfs speciaal voor ons een kip geslacht. Daarnaast maken we hier kennis met de bekende rijstwijn (of maiswijn), een supersterk zelf gebrouwen alcoholisch drankje. Blijkbaar zijn Vietnamezen stevige drinkers, want dit werd door hen zo weg gedronken. Wij hadden er iets meer moeite mee ;)
De volgende dag is het gelukkig een stuk beter weer en rijden we door tot aan de grens van China. De grens is streng bewaakt, dus je loopt helaas niet even China binnen. Ook vanavond slapen we weer in een homestay, ditmaal in Dông Vân. Dit keer slaan we heel verstandig de rijstwijn over.
In Dông Vân merk je goed dat Vietnam een communistische republiek is geweest. Tot 10 uur 's avonds klinkt er namelijk muziek uit de speakers. De volgende ochtend om 5 uur gaat dit weer vrolijk verder. Het leek dus wel alsof de inwoners om 22.00 uur moeten gaan slapen en om 05.00 uur weer op moeten staan. Heel bizar om mee te maken.
De laatste dag begint helaas weer met slecht weer en veel mist. Het groepje waar we mee rijden, rijdt de loop in 4 dagen dus het is tijd om afscheid te nemen. Terwijl zij gaan kanoën, rijden wij terug richting Ha Giang. Onderweg maken we nog verschillende stops en uiteindelijk zijn we aan het einde van de middag weer terug bij Mama’s Homestay in Ha Giang. ’s Avonds pakken we de nachtbus naar Cat Ba.
Niet de scherpste foto's, maar onderweg kom je van alles tegen. Vietnamezen vervoeren werkelijk alles op hun scooters, van eten tot meubels tot tv's tot geiten. Heel leuk om te zien!
Gewoon doen dus, die Ha Giang loop!
Ik kan het echt iedereen aanraden om de loop te gaan rijden. Durf je het niet zelf aan, rijd dan met een easyrider. Kost een iets meer, maar je kunt wel ontspannen achterop zitten en foto's maken. Voor ons was dit echt het hoogtepunt van de reis en we hadden dit niet willen missen!
Meer weten over Vietnam of onze route door Vietnam? Neem dan een kijkje tussen mijn Vietnam blogs!